Prostřednictvím dotazníků jsme chtěli zmapovat, jak dění ve škole vnímají studenti i rodiče. Navazujeme při tom na zpětnovazební zjišťování z let 2019-2021, zejména na školník dotazník z podzimu 2021, který reflektoval návrat studentů do školy po dlouhé covidové pauze a krajský dotazník z ledna 2022, který podrobněji doplňoval naše vlastní zjištění.
Otázky studentských i rodičovských dotazníků mířily k subjektivnímu prožívání náročnosti studia jako celku i konkrétních předmětů, poskytly tak zpětnou vazbu vyučujícím jednotlivých předmětů, třídním učitelům i plánování další práce na úrovni školy jako celku.
Pro větší přehlednost jsme tentokrát připravili zvlášť dotazníky pro studenty vyššího a nižšího gymnázia. Díky tomu se nám potvrdil předpoklad, že studium na vyšším stupni je studenty vnímáno jako náročnější a generující tak závažnější studijní problémy.
Už loni se osvědčilo mapovat názory rodičů – jejich vnímání vhodně doplňuje to, jak své studium reflektují studenti.
STUDENTI NIŽŠÍHO GYMNÁZIA
1. GRAF: NÁVRATNOST
Dotazník určený primánům, sekundánům, terciánům a kvartánům vyplnilo celkem 85 studentů ze 122, návratnost tak činila 69,7%.
2. OTÁZKA: ČASOVÁ NÁROČNOST DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Jako časově náročné vnímají studenti nižšího gymnázia zejména přírodovědné předměty fyziku, chemii a biologii, ale také cizí jazyk a matematiku. Také u studentů vyššího cyklu nepřekvapivě dominují vyjmenované předměty. Tento výsledek komentujeme níže v části věnované studentům vyššího cyklu.
3. OTÁZKA: PROŽÍVÁNÍ STUDIJNÍCH POTÍŽÍ
Pouze tři studenti z celkového počtu vnímají své studium jako zásadněji obtížné.
4. OTÁZKA: PŘÍČINY STUDIJNÍCH POTÍŽÍ
Své studijní potíže studenti nižšího gymnázia většinové přisuzují vlastní nedostatečné motivovanosti. Ve volbě „jiné“ nejčastěji uváděli dvě nebo i tři předchozí možnosti najednou. Výstupy ze třetí a čtvrté otázky za jednotlivé třídy byli předány třídním učitelům, kteří je dále využijí ve své třídnické práci.
5. OTÁZKA: CO POMÁHÁ PŘI ŘEŠENÍ POTÍŽÍ
Výsledky páté otázky ukázaly rozdíl mezi vyšším a nižším gymnáziem. Zatímco studenti nižšího cyklu se obracejí především na své rodiče, pro studenty vyššího cyklu hraje při řešení studijních potíží vrstevnický kolektiv - svědčí to mj. o důležité roli třídnické práce a adaptačních a stmelovacích aktivit v rámci třídy i školy jako celku.
6. A 7. OTÁZKA: POTÍŽE V KONKRÉTNÍCH PŘEDMĚTECH
Výstupy ze šesté a sedmé otázky opět ukazují na rozdíl mezi vyšším a nižším cyklem. I když struktura předmětů, které studentům činí vážnější potíže, je v obou případech podobná. Počet a obsah odpovědí u sedmé otázky svědčí o tom, že drtivá většina studentů nižšího gymnázia neprožívá při studiu vážnější potíže.
8. OTÁZKA: PRÁCE TŘÍDNÍCH UČITELŮ
Osmá otázka nastavila zrcadlo práci třídních učitelů. Z hlediska školy jako celku je potěšující, že v naprosté většině případů u obou cyklů převládají kladné odpovědi. Každý třídní učitel obdržel strukturu odpovědí studentů své třídy, což opět poskytlo impuls jejich třídnické práci.
STUDENTI VYŠŠÍHO GYMNÁZIA
1. GRAF: NÁVRATNOST
Na vyšším gymnáziu na otázky dotazníku odpovědělo 221 studentů z celkového počtu 357, návratnost tak činila 61,9%.
2. OTÁZKA: ČASOVÁ NÁROČNOST DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Struktura časové náročnosti kopíruje odpovědi studentů nižšího cyklu. Ovšem návazné odpovědi ukazují, že studenti vyššího cyklu čelí složitějším výzvám. Logicky se nabízí úvaha o tom, zda by systémovým řešením jejich studijní zátěže nemohlo být rozšíření nabídky volitelných předmětů na úkor těch, které jsou povinné pro všechny. Další případné kroky tímto směrem však vyžadují pečlivou analýzu a přípravu návazných kroků.
3. OTÁZKA: PROŽÍVÁNÍ STUDIJNÍCH POTÍŽÍ
Odpovědi na otázku číslo tři byly poskytnuty třídním učitelům, kteří budou v další práci mj. věnovat pozornost studentům, již uvedli, že studium nezvládají nebo zvládají s velkými obtížemi. Pro nastavení školní práce v dalších letech na úrovni školy jako celku je pak podstatné, že většina studentů s touto negativní volbou se rekrutuje ze tříd maturitního ročníku.
4. OTÁZKA: PŘÍČINY STUDIJNÍCH POTÍŽÍ
Z odpovědí na čtvrtou otázku vyplývá, že převládají potíže spojené s vlastní motivací a s nároky v jednotlivých předmětech. Tyto dvě volby ilustrativně doplňuje možnost „jiné“, ve které studenti nejčastěji uváděli variace následujících odpovědí (řazeno dle četnosti, citováno bez jazykových úprav): Nemám s s výukou potíže; Rád bych se učil všechno a zároveň měl nějaký život mimo školu, ale jednoduše se mi to zdá skoro nemožné; Trávím učením hodně času, v některých předmětech jsou vysoké nároky, mám malou motivaci kvůli špatným známkám; Všechny tři možnosti dohromady; Je toho moc; Trávím čas jinak. Druhá z uvedených odpovědí ukazuje na významnou skupinu studentů (častěji spíše studentek), kteří usilují o výkony hodnocené nejlepšími známkami. Systémovou pomocí této skupině studentů by mohlo být specializovanější studium, o němž jsme psali u otázky druhé.
5. OTÁZKA: CO POMÁHÁ PŘI ŘEŠENÍ POTÍŽÍ
Výstupy páté otázky jsme již komentovali u nižšího gymnázia.
6. A 7. OTÁZKA: POTÍŽE V KONKRÉTNÍCH PŘEDMĚTECH
Šestá a sedmá otázka poskytla impulsy k práci pedagogů konkrétních předmětů i třídních učitelů.
8. OTÁZKA: PRÁCE TŘÍDNÍCH UČITELŮ
S výstupy z osmé otázky jsme pracovali stejně jako u studentů nižšího cyklu.

RODIČE
1. GRAF: NÁVRATNOST
Na otázky rodičovského dotazníku odpovědělo 272 respondentů ze 479 možných, návratnost tak činila 56,8%.
2. OTÁZKA: ČASOVÁ NÁROČNOST DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Ve srovnání s odpověďmi studentů u rodičů v pohledu na studijní zátěž převládají optimističtější volby, což je nepochybně do jisté míry dáno větší životní zkušeností rodičů, může to však vypovídat i o tom, že v gymnaziálním typu studia podporují své děti vysoce motivovaní rodiče, kteří mohou mít tendenci reálně prožívané potíže přehlížet.
3. OTÁZKA: PŘÍČINY STUDIJNÍCH POTÍŽÍ
Struktura odpovědí na třetí otázku kopíruje odpovědi studentské. V odpovědi „jiné“ také převládají ty, s nimiž jsme se setkali už u studentského dotazníku (opět srovnány dle četnosti): obojí; nemá žádné potíže; Pokud se student snaží zvládnout veškeré školní povinnosti na 100%, nezbývá mu čas na téměř žádné koníčky; Castecne psychika dcery - stres a obavy z neuspechu, unava svazuji ruce; Nedostatečné znalosti že ZŠ; snaha o co nejlepší výsledky; Problém s efektivní přípravou. Slabší výsledky i přes nemalou domácí přípravu.
4. OTÁZKA: POTÍŽE V KONKRÉTNÍCH PŘEDMĚTECH
Odpovědi čtvrté otázky opět korespondují s odpověďmi studentskými.
5. OTÁZKA: PRÁCE TŘÍDNÍCH UČITELŮ
I když sami studenti hodnotí práci třídních učitelů veskrze kladně, rodiče jsou v tomto směru ještě pozitivnější.