Jak (ne)čtou české děti
Logo GHB
Ikona - FacebookIkona - BakalářiGHB na InstagramuMapa GHB
Obrázek nic  


Vítejte na webu Gymnázia Havlíčkův Brod

  • formujeme zdravě kritické a sebevědomé osobnosti ve vstřícném a tvůrčím prostředí
  • výsledky studentů nás řadí ke školám, na které je spolehnutí
  • fungujeme 288 let, máme na co navazovat

280 let GHB


Gymnázium Havlíčkův Brod otevírá pro školní rok 2024/2025 dvě třídy čtyřletého cyklu (60 uchazečů z 9. tříd) a jednu třídu osmiletého cyklu (30 uchazečů z 5. tříd). Čtěte více o průběhu přijímacího řízení nebo se vydejte na virtuální prohlídku školy.

Jak (ne)čtou české děti
19. 03. 2008 (2972 přečtení) | Autor: Ing. Helena Šubrtová | Rubrika: Různé |
Tiskni článek Sdílej!

Podkladem pro tento článeček je analýza výsledků sociologického výzkumu „Jak čtou české děti“, kterou jsem si pročetla. Jde sice většinou o všeobecně známé skutečnosti, ale přesto stojí zato si je připomenout, a tak jsem pro vás shrnula některé hlavní poznatky.

Předesílám, že za čtenáře je považováno dítě, které přečte aspoň 1 knihu za měsíc (73%) a které 1-2x týdně čte (54%). Budete asi souhlasit, že to nejsou vysoké nároky a podle těchto kritérií jsme na tom se čtenářstvím dětí relativně dobře.

Na čtenářství dětí má největší vliv rodina. Je důležité číst malým dětem, starší motivovat ke čtení a povídat si s nimi o přečtených knihách, děti by také měly vidět, že si rodiče sami čtou. V rodinách s dobře vybavenou domácí knihovnou sáhne dítě po knize častěji. Více čtou děti z rodin s vyšším vzděláním a vyššími příjmy, kde rodiče spíše dokážou vytvořit čtenářsky motivující prostředí. Děti, které mají strukturovaný volný čas a své domácí povinnosti, si také častěji vyhradí čas pro knihy.

Škola má na čtenářství vliv přibližně třetinový. Pokud se věnuje úkolování dětí čtením, povídáním a psaním o přečteném, motivuje děti doporučenou či povinnou četbou, rozhodně se to odráží ve zvýšené míře čtení. Také je třeba žáky vést k tomu, aby pracovali s knihou jako se zdrojem informací. Školy mohou na čtenářství dětí velice získat, protože pravidelnými čtenáři jsou obvykle děti, které škola a výuka baví a mají nadprůměrné známky.

Přímý negativní vliv na čtenářství má neregulované sledování televize. Expanze televize snižuje možnost zvládnutí četby a blokuje vzdělání. Stále zapnutá televize redukuje spektrum činností a zasahuje to i život dětí. Rodiče se dětem méně věnují, dělají s nimi méně aktivit a méně s nimi komunikují. V tomto smyslu je televize sociální a kulturní bariérou přístupu ke čtení a knize, a to jak pro rodiče, tak i děti.

Naproti tomu práce s počítačem a čtení knih se vzájemně pozitivně ovlivňují. Schopnost pracovat s počítačem a internetem, byť i ve formě zábavy, znamená schopnost dítěte pracovat se specifickým typem informací. Práce s počítačem by se neměla uzavírat do specializovaných hodin informatiky, ale spíše počítače a počítačovou gramotnost zapojit do celkové výuky.

Knihovna zpřístupňuje dětem četbu, ale potřebuje spolupráci s rodinou a především se školou. Je třeba děti nalákat do knihovního prostředí, někdo nebo něco je musí přivést a zaujmout. Školní knihovny jsou dětmi vyhledávány především k zapůjčení doporučené školní četby. Tak je tomu i u nás a samozřejmě děti více využívají ostatní nabízené služby.

Na závěr bych ráda ocitovala výrok Pavla Brycze (učitel, básník a spisovatel): „Ale v každém případě jsem obnovil povinnou četbu, i když se mnou někteří studenti hodlali jednat pouze přes své právníky.“ Možná, že to není špatný nápad, co myslíte?

Ing. Helena Šubrtová
knihovnice GHB


svislá čára
Gymnázium Havlíčkův Brod
Štáflova 2063
580 01 Havlíčkův Brod
tel. 569 669 330
ghb@ghb.cz

Zřizovatel školy:
Logo Kraje Vysočina

© Copyright GHB 2023 | webmaster Mgr. Jiří Rojka | design webu Tomáš Koťara