Exkurze do automobilky TPCA v Kolíně
Logo GHB
Ikona - FacebookIkona - BakalářiGHB na InstagramuMapa GHB
Obrázek nic  


Vítejte na webu Gymnázia Havlíčkův Brod

  • formujeme zdravě kritické a sebevědomé osobnosti ve vstřícném a tvůrčím prostředí
  • výsledky studentů nás řadí ke školám, na které je spolehnutí
  • fungujeme 288 let, máme na co navazovat

280 let GHB


Gymnázium Havlíčkův Brod otevírá pro školní rok 2024/2025 dvě třídy čtyřletého cyklu (60 uchazečů z 9. tříd) a jednu třídu osmiletého cyklu (30 uchazečů z 5. tříd). Čtěte více o průběhu přijímacího řízení nebo se vydejte na virtuální prohlídku školy.

Exkurze do automobilky TPCA v Kolíně
16. 03. 2009 (6455 přečtení) | Autor: Mgr. Zuzana Šimůnková | Rubrika: Projekty a exkurze |
Tiskni článek Sdílej!

Ve středu 11. března se konala výběrová exkurze do TPCA v Kolíně. Exkurzi organizoval kabinet informatiky a zúčastnilo se jí 20 studentů. Studenti vypracovali krátké referáty o vybraném tématu a svých dojmech, vybíráme ukázky: Fáze výroby - Montáž (V. Šembera, 2. ročník), Dělnická profese (A. Karas, kvarta A), Dodavatelé (L. Vácha, sexta B), Automatizace výroby (M. Mrázek, kvarta A).

Fáze výroby - Montáž

Ve středu dne 11. března 2009 jsem se zúčastnil výběrové exkurze do automobilky TPCA v Kolíně. Prohlídka automobilky trvala asi 80 minut a skládala se ze tří částí ( promítnutí filmu o historii a výrobě v TPCA, samotná prohlídka výroby automobilů a závěrečná část, kde byl prostor pro otázky ). Výrobní linku jsme si mohli prohlédnout přímo zblízka díky vláčkům, které nás po ní po celou dobu provážely.

V kolínské TPCA se vyrábějí 3 druhy vozů podle automobilek, které se spojily k jejich výrobě. Jsou to Toyota (Toyota Aygo ), Peugeot ( Peugeot 107 ) a Citroën ( Citroën C1).Tyto vozy spadají do třídy malých vozidel a jsou maximálně přizpůsobeny používání v městském provozu. Právě zde se uplatní jejich vlastnosti jako jsou nízká spotřeba paliva (kolem 4,5 l na 100 km) a moderní bezpečnostní a ekologické technologie.

Jako hlavní téma této práce jsem si vybral část výroby nazvanou „finální montáž“. Je to část výroby, kde automobily dostávají svou tvář. Na lince finální montáže pracuje zhruba 1250 zaměstnanců v upraveném dvousměnném provozu. Na jednom vozu se zde musí vykonat 243 pracovních operací, z čehož jen asi 20 % vykonávají stroje. Do provozu finální montáže přijíždějí holé nalakované karoserie a odjíždí kompletní vozy. Finální montáž se skládá ze čtyř hlavních výrobních úseků: TRIM (montáž kabeláže, přístrojové desky, topení a řídící jednotky), CHASSIS (montáž motoru, převodovky a podvozku), FINAL 1 a FINAL 2 (montáž ostatních dílů, jako jsou například nárazníky, sedačky, skla, kola a další). Holé nalakované karoserie, které do finální montáže přijíždějí z lakovny, se musí odstrojit od dveří, které po celou dobu finální montáže putují po finální lince odděleně od zbytku karoserie. Je obdivuhodné, že tolik operací finální montáže se odehrává pouze na 35 100 m2. Toto zajišťuje výrobní plán automobilky Toyota, který počítá s naprostou úsporou a to nejen materiálu, ale i místa. Postupy, které se využívají při montáži zde, jsou také velmi propracované. Například při montáži kola na toto kolo pracovník nemusí ani jednou šáhnout nebo mají pracovníci speciální pomůcky, díky kterým montáž trvá daleko kratší dobu, neboť každá z 243 operací vykonaných při finální montáži musí být pracovníkem zvládnuta za necelých 60 sekund, z čehož vyplývá, že každou minutu automobilka TPCA vyprodukuje jeden automobil.

Na závěr musím říci, že tato exkurze byla pro mne velmi přínosná a že jsem se dozvěděl mnoho nových informací.

V. Šembera, 2. ročník

Dělnická profese

Myslím si, že práce dělníků není tak jednotvárná, jak tvrdí moje rodiče i někteří učitelé. Možná že tomu tak bylo v minulých letech, ale nyní dělníci vykonávají různé úkoly ve své části, ale v současné době se snaží manažeři naučit dělníky „universálnosti“. Snaží se o to hlavně kvůli nemocnosti dělníků. Například kdyby onemocnělo hodně dělníků z lisovny, tak aby je mohlo nahradit pár dělníků ze svařovny či lakovny.

Práce dělníků vyžaduje velikou sílu a hlavně výdrž. Dny dělníků jsou rozloženy do dvou směn, každá po 10-ti hodinách. První směna začíná v 6:30 a končí kolem 16:30 a druhá směna začíná kolem 17:30 a končí ve 3:00 hodiny ráno. Je to velice dlouhá a vyčerpávající doba na to, že 80% práce zvládnou roboti. Dělníci dávají výpověï především z důvodu vyčerpání, ale i z důvodů rodinných a doby dojíždění do dalekého Kolína.

U této práce se příliš nepřemýšlí, spíše je důležitá rychlost výroby jednoho auta. Motivací dělníka jsou především bohaté platy, na kterých automobilka opravdu nešetří. Základní mzda dělníka činí 18 000 Kč + příplatky a prémie (3 500Kč) to je až 21 500 Kč. Tento plat dostane dělník na nejnižší pozici. Dělníci mají navíc hodně výhod, jako například příspěvek na bydlení, příspěvek na penzijní a životní pojištění či příspěvek na nové auto. Firma navíc garantuje rovný přístup k zaměstnancům a netoleruje sebemenší projevy diskriminace z důvodu pohlaví, sexuální orientace, rasového původu, národnosti, náboženského vyznání, věku, nebo z jakýchkoli jiných důvodů.

Práce dělníka může být i hodně nebezpečná, a proto musí nosit ochranné helmy a ochranné brýle při sváření různých materiálů.

Jako dělník v automobilce TPCA bych pracovat nechtěl, snad jen kdybych měl finanční krizi a neměl bych dost peněz na živobytí. Práce dělníka je dle mého názoru velice vyčerpávající a náročná na organismus i na psychiku.

A. Karas, kvarta A

Dodavatelé

Velmi důležitým faktorem pro chod každé automobilky je mít spolehlivé dodavatele, kteří jí pravidelně dodávají díly pro výrobu aut. Ne jinak tomu je i u kolínské automobilky TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile).

Ta věří především firmám z České republiky, které jí dodávají zhruba 80 % ze všech součástek. Zajímavostí je, že na seznamu dodavatelů pro TPCA figuruje i firma Futaba Czech, která má svou pobočku i v našem městě – Havlíčkově Brodě. Naprostou většinu všech potřebných dílů získává TPCA právě od svých dodavatelů a sama si vyrábí jen zanedbatelné množství součástek. Přivezené díly se skladují v meziskladech, některé jsou odvezeny do výroby přímo z kamionu.

Velkou výhodou automobilky je výroba malých vozů, o které je poměrně velký zájem. Proto na její chod nemá ekonomická krize téměř žádný vliv narozdíl od jiných automobilek (u nás například Škoda), které musely sáhnout k mnohem důraznějším opatřením.

L. Vácha, sexta B

Automatizace výroby

Kolínská automobilka TPCA patří mezi absolutní světovou špičku, co se týče robotizace a automatizace výroby.

V lisovně, svařovně a lakovně odvádějí roboti přibližně 80% práce, která by byla pro člověka moc namáhává nebo by zabrala několika lidem mnohonásobně víc času než dobrému robotu. V prostoru finální montáže a kontrole kvality už pracují především lidé, ale i ti by se neobešli bez pomoci výkonných strojů a několika málo robotů, kteří za ně v tomto oddělení odvádějí asi 20% práce.

Někteří roboti se pohybují jakoby skutečně viděli a přemýšleli, ale to je jen výsledkem dobře odvedené práce především pracovníků a programátorů z Japonska.

M. Mrázek, kvarta A



svislá čára
Gymnázium Havlíčkův Brod
Štáflova 2063
580 01 Havlíčkův Brod
tel. 569 669 330
ghb@ghb.cz

Zřizovatel školy:
Logo Kraje Vysočina

© Copyright GHB 2023 | webmaster Mgr. Jiří Rojka | design webu Tomáš Koťara