Stejně jako v minulých letech se i letos naši studenti probojovali do republikového finále v prestižní soutěži SOČ (Středoškolská odborná činnost). Naší školu budou reprezentovat Barbora Krátká (3.D), Alena Vavřičková (3.D) a Filip Růžička (7.A). Poperou se v oborech tvorba učebních pomůcek, didaktická technologie, ochrana a tvorba životního prostředí a matematika a statistika.
Jak předchozí text napovídá, naše škola letos docílila poměrně široké oborové různorodosti. Kromě zmiňovaných oborů naši studenti obhajovali i v mnoha dalších jako je například zemědělství, chemie, biologie, geografie a geologie, zdravotnictví, informatika, pedagogika, psychologie…, dějepis. Všichni se umístili velmi dobře. V některých oborech je rok co rok opravdu velká konkurence, což poznala na vlastní kůži třeba Ema Pátková (7.A), která se svojí velmi kvalitní prací zabývající se využitím ergonomických pomůcek ve školním prostředí nakonec obsadila 4. příčku. Stejného umístění dosáhla v oboru sloučeném s politologií Anežka Kučírková (7.A), která obhajovala svoje téma ženského leadershipu v české politice. Mark Joly a Adam Mikulič (7.A) v rámci oboru elektrotechniky dokonce sestavili vlastní letoun, který dokáže efektivně zdolávat velké vzdálenosti díky vylepšenému navádění. Právem se naše škole může chlubit tím, že práce, které studenti publikují, jsou často s obrovským praktickým přesahem. Takový projekt předložil Jakub Jakůbek (7.A), který se zamýšlel nad efektivním přístupem k parkování v Havlíčkově Brodě. Vyvinul aplikaci, která by mohla být přijata městem a uvedena v realizaci při pomoci řidičům s hledáním volných parkovacích míst. Stejně tak praktickou práci předložila Alena Vavřičková (3.D), jejíž návrh suchého poldru je realizovatelný a připraven k předložení zástupcům dotčené obce v dané lokalitě. Sama vytvořila návrh projektu, který byl přijat odborníky a doporučen k realizaci. Barča Krátká (3.D) oslovila rovněž svým praktickým přístupem k tvorbě didaktického materiálu pro výuku biologie i svým zcela osobitým a velmi milým projevem. Právem si tedy zaslouží postup do republikového finále. Tam se také probojoval Filip Růžička (7.A), který se nebál uchopit kvadratické rovnice originálním způsobem a dokázal tak obhájit postup, který může být aplikován při jejich výpočtu, a tak velmi dobře posloužit například vysokoškolským studentům matematiky.
Naši studenti se podílejí i na různých výzkumech, kde si osvojí laboratorní postupy a dostanou se k velkému množství dat, jejichž sběr může přispět k erudovaným závěrů. Takovým studentem je třeba Šimon Mach (7.A), který se v rámci chemie zabýval vlastnostmi nanovláken. Se svojí prací se účastnil nejen soutěže SOČ, ale i jiných, kde si vedl více než výborně. Podobného výzkumu se účastnila i Julie Vencová (3.D), která se díky vedoucímu své práce dostala ke šlechtění pšenice s netradiční barvou zrna. Tyto projekty jsou pro naše studenty výborným exkurzem do světa praktické vědy. Laboratoř si na vlastní kůži vyzkoušela i Šarlota Valentová (3.D), která se věnovala entomologii v kriminalistice. Na počátku její práce stála obliba kriminálního seriálu a díky vytrvalosti se Šarlotě podařilo vyzkoušet si opravdové prostředí kriminalistické laboratoře. Naučila se, co obnáší tento nesmírně zajímavý obor a dokázala své dojmy předat dál svým spolužákům. Prakticky vedenou prací se nakonec prokousal i Šimon Vožický (7.A), který dokázal navrhnout a uskutečnit speciální trénink pro hráče stolního tenisu. Šimon je přesně tím studentem, kterému práce SOČ umožnila velký růst v rámci slovního projevu. Za nejcennější považuji jeho přístup k samotné obhajobě, kdy se zlepšoval kolo od kola a soutěž se tak pro něj stala skvělou přípravou k maturitní zkoušce nebo ústnímu přijímacímu řízení na vysokou školu.
Výzva vystoupit před porotou je pro některé opravdu velkým soustem a pro některé je to na první pohled jednoduchá záležitost. Zdání ale někdy klame. Svoji slovní prezentaci dokázala výrazně vyšperkovat Kristýna Ester Marková (3.C), která nakonec obhajovala práci v dějepisném oboru. Velmi zajímavé ale také ožehavé téma nakonec dokázala prodat odborně a nezaujatě. Stejně tak i Jiří Kotlas (7.A), který svým vynikajícím projevem prezentoval problematiku energetické krize s návrhem řešení, které by mohlo být v budoucnu klíčové z hlediska kooperace poskytovatelů energie získané z obnovitelných zdrojů.
Je toho opravdu hodně, co naši studenti dokážou a čeho jsou schopni. Doufám, že letošní ročník se stane inspirací pro ten následující a budoucí autoři prací pochopí, že seminárky nejsou jen nutným zlem, ale že z nich může vzejít něco funkčního, něco, co se neuklidí do šuplíku a že to třeba pro mnohé může být skvělý odrazový můstek pro jejich budoucí zálibu a nebo uplatnění. Pojďme se konečně učit prakticky, pojďme dokázat, že to jde a že když překonáme obavy a lenost, může vzniknout něco, co pomáhá, baví nebo učí lidi kolem nás.