Vítejte na webu Gymnázia Havlíčkův Brod
- formujeme zdravě kritické a sebevědomé osobnosti ve vstřícném a tvůrčím prostředí
- výsledky studentů nás řadí ke školám, na které je spolehnutí
- fungujeme 288 let, máme na co navazovat
Gymnázium Havlíčkův Brod otevírá pro školní rok 2024/2025 dvě třídy čtyřletého cyklu (60 uchazečů z 9. tříd) a jednu třídu osmiletého cyklu (30 uchazečů z 5. tříd). Čtěte více o průběhu přijímacího řízení nebo se vydejte na virtuální prohlídku školy.
Ve čtvrtek 8. prosince si studenti biologických seminářů třetího a čtvrtého ročníku a příslušných paralelních tříd vyzkoušeli stříhání DNA pomocí restrikčních endonukleáz.
Lektorky pojízdné laboratoře Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze s sebou přivezly zajímavý program nazvaný Molekulární nůžky. Během dvou laboratorních prací představily zájemcům o přírodní vědy populární metodu, která se využívá v genetickém inženýrství, například při vylepšování vlastností pěstovaných rostlin – GMO.
Cílem práce bylo vybrat správné restrikční endonukleázy, rozstříhat kruhovou DNA plazmidů na úseky a podle délky jejich jednotlivých částí zpětně určit, ze kterého plazmidu pochází.
Studenti si vyzkoušeli početní i praktickou přípravu vzorků podle koncentrací, práci s automatickými pipetami, seznámili se s přístroji, dozvěděli se spoustu nových informací a nejen to.
A jaké byly ohlasy studentů?
„Čtvrteční přednáška se zajisté povedla. Od ostatních se lišila především nadšeným přístupem přednášejících a praktickou částí, což hodnotím velice kladně.“ Aneta Domkářová, 4. ročník
„Štípání plazmidů jsem si zpočátku nedokázala moc představit, i tak mě ale pojízdná laboratoř bavila. Přesto bych příště dala přednost pitvání nebo preparování.“ Lucie Adamová, 4. ročník
„Mně osobně se to moc líbilo, i když to vzhledem k náročnosti úkolu na čas a počtu kolegů - spolužáků - bylo dosti zdlouhavé a únavné. Vybrané téma bylo zajímavé a odkrylo zase něco navíc z toho, co umím z biologie.“ Denisa Polívková, 4. ročník
„Laboratorní cvičení připravené dvěma lektorkami z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy mě opravdu zaujalo. Nejen tím, že jsme si mohli sami věci vyzkoušet, ale hlavně celkovou srozumitelností a milým přístupem obou lektorek.“ Miloslava Kubátová, oktáva A