Školní řád
Ikona - FacebookIkona - BakalářiGHB na InstagramuMapa GHB
Obrázek nic  


Vítejte na webu Gymnázia Havlíčkův Brod

  • formujeme zdravě kritické a sebevědomé osobnosti ve vstřícném a tvůrčím prostředí
  • výsledky studentů nás řadí ke školám, na které je spolehnutí
  • fungujeme 288 let, máme na co navazovat

280 let GHB


Gymnázium Havlíčkův Brod otevírá pro školní rok 2024/2025 dvě třídy čtyřletého cyklu (60 uchazečů z 9. tříd) a jednu třídu osmiletého cyklu (30 uchazečů z 5. tříd). Čtěte více o průběhu přijímacího řízení nebo se vydejte na virtuální prohlídku školy.


Školní řád
Tiskni článek Sdílej!

Ředitel školy na základě ustanovení § 30, § 51 a § 69 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a v souladu s vyhláškou č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů, vydává

ŠKOLNÍ ŘÁD

č.j. GHB 5/2007

ČÁST PRVNÍ

Práva žáka a zákonných zástupců žáka
§ 1

(1) Žák má právo

a) na kvalitní vzdělávání,

b) na informace o obsahu a podmínkách studia každého vyučovacího předmětu včetně upřesnění požadavků a pravidel klasifikace, a to na počátku klasifikačního období i v jeho průběhu,

c) na informace o průběhu a výsledcích svého vzdělávání,

d) na individuální konzultace s vyučujícími; konzultační hodiny jednotlivých vyučujících jsou zveřejněny na webu školy, formu konzultace stanoví vyučující,

e) využívat poradenských služeb nabízených školou (profesní a výchovné poradenství, protidrogová prevence, speciální vzdělávací potřeby),

f) účastnit se všech akcí pořádaných školou, které jsou žákům určeny, pokud splní kritéria stanovená pro účast na dané akci,

g) vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se podstatných záležitostí svého vzdělávání,

h) obracet se přímo nebo prostřednictvím anonymní schránky na vyučujícího, třídního učitele, výchovného poradce nebo vedení školy (např. při osobních problémech, při zabránění šikaně atd.),

i) obracet se na školskou radu,

j) odvolat se k řediteli školy, domnívá-li se žák, že je pokyn nebo příkaz některého z pracovníků školy v rozporu se zásadami morálky a školním řádem,

k) svobodně a demokraticky volit třídní samosprávu a studentskou radu, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy; ředitel školy je povinen se stanovisky a vyjádřeními těchto orgánů zabývat,

l) volit a být volen do školské rady, je-li zletilý,

m) být členem Spolku rodičů a přátel Havlíčkova gymnázia.

(2) Na ustanovení § 1 odst. 1 písm. b), c), d), e), g), i), j) mají právo také rodiče žáka nebo osoby, které plní vůči žákovi (nezletilému i zletilému) vyživovací povinnost.

Povinnosti žáka a zákonných zástupců žáka
§ 2

(1) Žák má povinnost

a) docházet pravidelně a včas podle stanoveného rozvrhu vyučovacích hodin do školy a řádně navštěvovat nejen všechny povinné a zvolené volitelné předměty, ale i nepovinné předměty, zájmové útvary a další aktivity, ke kterým se přihlásil,

b) plnit pokyny pedagogických pracovníků školy, být morální, ukázněný a dodržovat pravidla soužití ve škole i mimo ni tak, aby dělal čest škole i sobě,

c) dodržovat školní řád,

d) šetřit školní majetek i učební pomůcky a hlásit vyučujícímu zjištěné závady; pokud žák úmyslně nebo z důvodu nereagování na výzvu prokazatelně poškodí, případně zničí majetek školy, je povinen poskytnout škole náhradu za vzniklou škodu v plné výši,

e) být ve škole vhodně a čistě upraven a oblečen,

f) dbát o čistotu a pořádek ve škole a v jejím bezprostředním okolí,

g) chovat se ukázněně a dodržovat hygienická a společenská pravidla stolování ve školní jídelně.

(2) Zletilý žák a zákonný zástupce nezletilého žáka mají povinnost

a) oznamovat škole údaje, které jsou nutné k vedení školní matriky a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka; každá změna v těchto údajích musí být neprodleně nahlášena,

b) informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních potížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh a kvalitu vzdělávání žáka,

c) oznámit písemně řediteli školy, pokud žák nebo některá z osob, s níž bydlí, onemocní nakažlivou chorobou.

(3) Žákovi je zakázáno

a) napovídat při zkoušení, opisovat při písemných zkouškách a používat nepovolené pomůcky,

b) manipulovat v průběhu vyučování s mobilním telefonem a rušit jeho vyzváněním vyučování,

c) vzdálit se při vyučování a školních akcích bez souhlasu vyučujícího z určeného místa,

d) opouštět budovu školy během přestávek (mimo obědovou přestávku mezi dopoledním a odpoledním vyučováním); ve zcela výjimečných případech lze budovu školy opustit, a to se souhlasem třídního učitele či pedagogického dozoru,

e) vpouštět cizí osoby do budovy školy,

f) kouřit v prostorách školy včetně jejího bezprostředního okolí a při všech akcích organizovaných školou,

g) přinášet do školy nebo na akce organizované školou alkoholické nápoje, cigarety a jiné návykové látky, nabízet je a užívat,

h) přinášet do školy a na akce organizované školou věci nebezpečné pro život a zdraví (zejména zbraně) a předměty, které by mohly rozptylovat pozornost ostatních žáků při vyučování,

i) používat v komunikaci hrubé a vulgární výrazy.

(4) Žák předá v souladu s "Nájemní smlouvou" třídnímu učiteli šatní skříňku, jestliže

a) zanechá studia,

b) přestane být žákem školy,

c) ukončí absolvováním čtvrtého ročníku či oktávy studium (tj. před začátkem studijního volna).

Bezpečnost a ochrana zdraví
§ 3

(1) Žák dodržuje předpisy a pokyny školy k bezpečnosti práce a ochraně zdraví, s nimiž byl seznámen (včetně řádů laboratoří, odborných učeben, sportovišť aj.).

(2) Žák chrání své zdraví i zdraví jiných.

(3) Případný úraz žák ihned hlásí vyučujícímu nebo učiteli vykonávajícímu dozor, případně třídnímu učiteli. Každý úraz musí být oznámen též v kanceláři školy.

(4) Žákovi je zakázáno

a) manipulovat bez dozoru učitele ovládacími panely a audiovizuální technikou, které jsou umístěny v učebnách,

b) vyklánět se z oken a sedat na ně.

Příchod do školy
§ 4

(1) Vstup do budovy je možný od 6.30 do 16.30 hod, mimo tuto dobu mohou žáci vstupovat do školy pouze se souhlasem vyučujícího, popř. se souhlasem školníka.

(2) Pro příchod do budovy školy a odchod z ní používá žák vchod k šatnám a do vlastních prostor školy vstupuje výhradně přezutý. Jako přezůvky je ze zdravotních a hygienických důvodů zakázáno nosit sportovní obuv a obuv, kterou žák používá pro chůzi venku. Při odchodu ze šatny je žák povinen si uzamknout svou skříňku. Další práva a povinnosti související s užíváním šatní skříňky jsou obsahem "Nájemní smlouvy".

(3) Při příchodu do třídy kontroluje žák pořádek a čistotu v lavicích a hlásí případné nedostatky a závady vyučujícímu.

(4) Akce nesouvisející s výukou smějí v prostorách školy žáci pořádat jen se svolením ředitele školy, přičemž předem předloží plán programu, jeho organizační zabezpečení a zajištění úklidu používaných prostor.

Časový harmonogram vyučovacích hodin a přestávek
§ 5

Hodina Od Do
0. 7.15 - 8.00
1. 8.10 - 8.55
2. 9.05 - 9.50
3. 10.10 - 10.55
4. 11.05 - 11.50
5. 12.00 - 12.45
6. 12.55 - 13.40
7. 13.45 - 14.30
8. 14.35 - 15.20
9. 15.25 - 16.10

Vyučování
§ 6

(1) Výuka povinných a volitelných předmětů začíná nejdříve v 7.15 hod a končí nejpozději v 16.10 hod; její rozsah je určen časovým harmonogramem vyučovacích hodin a přestávek. Dopolední vyučování končí nejpozději v 13.40 hod.

(2) Když se žák z vážných důvodů nepřipraví na vyučování, omluví se před začátkem hodiny vyučujícímu.

(3) Na začátku každé vyučovací hodiny zaujme žák místo určené zasedacím pořádkem nebo vyučujícím.

(4) Žák si přináší na vyučování učebnice a školní potřeby podle rozvrhu hodin a pokynů vyučujících.

(5) Vyučovací hodiny začínají a končí podle časového harmonogramu vyučovacích hodin a přestávek. V případě spojení vyučovacích hodin je konec posunut vůči harmonogramu o délku vynechané přestávky.

(6) Před odchodem ze třídy po sobě žák lavici uklidí.

(7) Po skončení poslední vyučovací hodiny v učebně žáci zvednou židle na lavice a zavřou okna.

(8) Po skončení vyučování žáci opustí školu nebo pobývají v rámci otevírací doby v knihovně.

(9) Zjistí-li žák během pobytu ve škole poškození nebo ztrátu své věci, je povinen to bez odkladu ohlásit třídnímu učiteli.

(10) Ve škole není povolena činnost a propagace politických stran, politických hnutí a náboženských organizací.

(11) Ve škole není povolena reklama a prodej výrobků ohrožujících zdraví, psychický a morální vývoj žáků nebo přímo ohrožující či poškozující životní prostředí. Dále nejsou povoleny reklamní či prodejní akce a v době vyučování ani akce, které přímo nesouvisejí s výukou, kalendářní, společenskou nebo školní událostí.

Povinnosti žákovské služby
§ 7

(1) Službu ve třídě konají po dobu týdne dva žáci uvedení v třídní knize. V případě jejich nepřítomnosti za ně službu přebírá dvojice následující v pořadí.

(2) Služba zajišťuje přinášení učebních pomůcek a přípravu tabule a odpovídá za pořádek a čistotu v dané učebně po skončení vyučovací hodiny. Další povinnosti služby určuje příslušný vyučující.

(3) Nedostaví-li se vyučující do 7 minut po začátku vyučovací hodiny, oznámí služba tuto skutečnost neprodleně řediteli školy či jeho zástupcům.

(4) Služba zajišťuje, aby třídní kniha byla k dispozici ve všech vyučovacích hodinách. V případě rozdělení třídy dbá na to, aby se třídní kniha dostala do každé studijní skupiny.

Přestávky
§ 8

(1) Žáci se zdržují ve třídách nebo na chodbách, nesmějí však překážet běžnému provozu.

(2) Žáci, kterým skončí vyučovací hodina dříve, než je obvyklé, neruší na chodbách. Zdržují se případně ve své třídě či v rámci otevírací doby v knihovně.

(3) Po chodbách a schodištích se žák pohybuje klidně, bez velkého spěchu a řídí se pokyny pedagogického dozoru.

(4) Žák trvale i dočasně tělesně postižený může se souhlasem ředitele školy používat osobní výtah.

(5) Žákovi je zakázáno

a) sedět na schodech a podlahách chodeb,

b) sedět jak na radiátorech ústředního topení, tak na jejich krytech,

c) manipulovat s regulátory ústředního topení; činit tak smí pouze se souhlasem učitele nebo školníka.

Omlouvání absence a uvolňování žáka z výuky
§ 9

(1) Nemůže-li se žák zúčastnit vyučování z příčin předem známých, předloží třídnímu učiteli zdůvodněnou žádost o uvolnění (podepsanou zákonným zástupcem, není-li zletilý).

(2) Vyučující může uvolnit žáka ze své hodiny, třídní učitel na jeden den, ředitel na více dní.

(3) Zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka je povinen doložit důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku jeho nepřítomnosti.

(4) Jestliže se žák, který splnil povinnou školní docházku, neúčastní po dobu nejméně 5 vyučovacích dnů vyučování a jeho neúčast není omluvena, vyzve ředitel školy písemně zletilého žáka nebo zákonného zástupce nezletilého žáka, aby neprodleně doložil důvody žákovy nepřítomnosti; zároveň upozorní, že jinak bude žák posuzován, jako by vzdělávání zanechal. Žák, který do 10 dnů od doručení výzvy do školy nenastoupí nebo nedoloží důvod nepřítomnosti, se posuzuje, jako by vzdělávání zanechal posledním dnem této lhůty; tímto dnem přestává být žákem školy.

(5) O částečné či úplné uvolnění žáka z předmětu žádá ředitele školy písemně zákonný zástupce žáka. Jedná-li se o uvolnění z tělesné výchovy ze zdravotních důvodů, musí být součástí žádosti zákonného zástupce aktuální písemné doporučení registrujícího praktického lékaře nebo odborného lékaře.

(6) Neomluvenou nepřítomnost nezletilého i zletilého žáka do součtu 10 vyučovacích hodin řeší s jeho zákonným zástupcem třídní učitel formou pohovoru. Na tento pohovor pozve zákonného zástupce třídní učitel doporučeným dopisem. Vyšší neomluvenou nepřítomnost než 10 hodin řeší se zákonným zástupcem ředitel školy. Následná kázeňská opatření dle § 10 odst. 3 školního řádu projedná na svém nejbližším zasedání pedagogická rada.

Výchovná opatření
§ 10

(1) Výchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření.

(2) Pochvalou a oceněním jsou pochvala třídního učitele a pochvala ředitele školy; udělovány jsou za mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní iniciativy, záslužný nebo statečný čin, dlouhodobě úspěšnou práci a výraznou reprezentaci školy, města a České republiky. Ředitel školy může pochvalu udělit na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu jiné právnické či fyzické osoby po projednání v pedagogické radě. Třídní učitel může pochvalu udělit na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu ostatních vyučujících po projednání s ředitelem školy.

(3) Kázeňským opatřením jsou: podmíněné vyloučení žáka ze školy, vyloučení žáka ze školy a další výchovná opatření, která pro žáka nemají právní důsledky (napomenutí třídního učitele, důtka třídního učitele, důtka ředitele školy).

(4) Napomenutí a důtky jsou udělovány při porušení povinností stanovených školním řádem podle závažnosti tohoto porušení. Ředitel školy může důtku udělit na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu ostatních vyučujících po projednání v pedagogické radě. Třídní učitel může napomenutí či důtku udělit na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu ostatních vyučujících.

(5) Ředitel školy může v případě závažného zaviněného porušení povinností daných školským zákonem nebo školním řádem rozhodnout o podmíněném vyloučení nebo vyloučení žáka ze školy. V rozhodnutí o podmíněném vyloučení stanoví zkušební lhůtu, a to nejdéle na dobu jednoho roku. Dopustí-li se žák v průběhu zkušební lhůty dalšího zaviněného porušení povinností, může ředitel školy rozhodnout o jeho vyloučení.

(6) Žáka lze podmíněně vyloučit nebo vyloučit pouze v případě, že splnil povinnou školní docházku.

(7) Hrubé slovní a fyzické útoky žáka vůči pracovníkům školy a spolužákům, podvádění a požití alkoholických nápojů ve škole a na akcích pořádaných školou se vždy považují za závažná úmyslná porušení povinností.

ČÁST DRUHÁ

PRAVIDLA HODNOCENÍ VÝSLEDKÙ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKÙ

Hodnocení vzdělávání
§ 11

(1) Hodnocení výsledků vzdělávání v jednotlivých předmětech je prováděno klasifikací ve stupních prospěchu:
1 - výborný
Žák uceleně a jasně zvládá soubor předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro jeho osobní rozvoj, aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění. 2 - chvalitebný
Žák v podstatě uceleně, přesně a úplně ovládá kompetence důležité pro osobní rozvoj a budoucí uplatnění ve společnosti. Ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. 3 - dobrý
Žák má ve svých kompetencích nedostatky, které dovede za pomoci učitele korigovat. Jeho myšlení je vcelku správné, obvykle není tvořivé. 4 - dostatečný
Žák má závažné mezery ve svých vědomostech, dovednostech, schopnostech a postojích. Je málo pohotový, má velké potíže při samostatném studiu. 5 - nedostatečný
Žák si požadované kompetence neosvojil. Nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty vyučujícího. Neprojevuje samostatnost v myšlení. Nedovede samostatně studovat.

(2) Chování žáka se hodnotí stupni:
1 - velmi dobré
Žák uvědoměle dodržuje pravidla občanského soužití a ustanovení školního řádu. Méně závažných přestupků se dopouští ojediněle. Žák je vždy přístupný výchovnému působení a snaží se své chyby napravit. 2 - uspokojivé
Chování žáka je v rozporu s pravidly občanského soužití a s ustanoveními školního řádu. Žák se dopustil závažného přestupku proti pravidlům slušného chování nebo školního řádu nebo se opakovaně dopouští méně závažných přestupků. Ohrožuje bezpečnost a zdraví svoje nebo jiných osob. 3 - neuspokojivé
Chování žáka je v rozporu s pravidly občanského soužití a s ustanoveními školního řádu. Žák se opakovaně dopustil závažného přestupku proti pravidlům občanského soužití nebo školního řádu nebo se dopustil mimořádně závažného přestupku a nebo se opakovaně dopouští závažných přestupků. Vědomě ohrožuje bezpečnost a zdraví svoje nebo jiných osob.

(3) Celkové hodnocení se na vysvědčení vyjadřuje stupni:
prospěl s vyznamenáním,
není-li v žádném povinném předmětu horší stupeň než 2, průměrný prospěch z povinných předmětů není horší než 1,50 a chování je velmi dobré, prospěl,
není-li v povinném předmětu klasifikován stupněm 5, neprospěl,
je-li klasifikován v povinném předmětu stupněm 5.

(4) Hodnocení vzdělávání je prováděno průběžně v prvním a třetím čtvrtletí školního roku.

(5) Každé pololetí se vydává žákům vysvědčení (za první pololetí lze vydat tzv. výpis z vysvědčení).

Hodnocení uvolněného žáka
§ 12

Pokud je žák z nějakého předmětu zcela uvolněn, není z něj hodnocen (na vysvědčení u daného předmětu je uvedeno "uvolněn"). Jedná-li se o částečné uvolnění, žák hodnocen je.

Zásady klasifikace
§13

(1) Stupeň prospěchu za dané klasifikační období určí vyučující, který vyučuje příslušnému předmětu.

(2) V případě, že předmětu vyučují dva učitelé, určí stupeň prospěchu po vzájemné dohodě.

(3) Žáci jsou vyučujícími jednotlivých předmětů na začátku klasifikačního období prokazatelně seznámeni s pravidly a podmínkami klasifikace.

(4) Při stanovení stupně prospěchu v jednotlivých předmětech na konci klasifikačního období se hodnotí celkový přístup žáka k práci v daném předmětu během celého klasifikačním období. Získávání dílčích klasifikačních podkladů v jednotlivých předmětech je rovnoměrně rozloženo do celého klasifikačního období. Stupeň prospěchu musí vycházet z dílčích klasifikačních podkladů a musí být v souladu s pravidly a podmínkami klasifikace, které vyučující stanovil na počátku klasifikačního období a žákům prokazatelně sdělil. Při celkové klasifikaci je přihlíženo k individuálním zvláštnostem a specifickým potřebám žáka.

(5) Žák má právo na podrobné seznámení s tím, jak byl stupeň prospěchu, kterým je hodnocen, stanoven.

(6) Mezi podklady pro hodnocení a závěrečnou klasifikaci patří zejména různé formy dílčí klasifikace (písemné práce, domácí úkoly, ústní zkoušení, projekty, týmová práce atd.), které postihují rovnoměrně znalostní i dovednostní složku edukace, a míru aktivního přístupu žáka k výuce během celého klasifikačního období.

(7) O termínu kontrolních písemných prací (čtvrtletních, pololetních apod.) musí být žáci informováni nejméně s týdenním předstihem. O této skutečnosti je proveden záznam formou zápisu do třídní knihy. V jednom dni mohou žáci konat pouze jednu zkoušku tohoto druhu.

(8) Formy dílčí klasifikace, které nelze uchovat v čase (tzn. ústní zkoušení, praktické zkoušky, sportovní výkony v tělesné výchově, určité druhy týmové práce apod.) musí být realizovány zásadně před kolektivem třídy. Žák má právo na okamžité sdělení výsledku klasifikace a jeho zdůvodnění.

(9) Výsledky hodnocení prací, které lze uchovat v čase (tzn. písemné práce, grafické práce, projekty, …) jsou žákovi sděleny nejpozději do 14 dnů nebo v předem stanoveném termínu. V tomto termínu má žák právo opravené práce vidět a požadovat zdůvodnění klasifikace a vysvětlení případných nedostatků.

(10) Čtvrtletní a pololetní písemné práce, grafické práce, projekty a seminární práce jsou archivovány vyučujícím po celé klasifikační období včetně doby, po kterou se může žák či zákonní zástupci nezletilého žáka odvolat proti hodnocení.

(11) V případě nepřítomnosti žáka ve škole v době, kdy jsou ověřovány znalosti, schopnosti a dovednosti, je plně na rozhodnutí učitele, zda mu poskytne náhradní termín.

(12) Žák má právo na přiměřený počet dílčích klasifikačních podkladů v závislosti na týdenní hodinové dotaci příslušného předmětu. V případě menšího počtu známek než 2 za čtvrtletí a 4 za pololetí v daném předmětu (předmět s týdenní dotací 2 a více hodin) je učitel povinen odpovědně zvážit, bude-li žáka klasifikovat v řádném termínu. Přihlíží přitom k výpovědní hodnotě jednotlivých známek a případně vytvoří žákovi podmínky pro získání známek doplňujících,

(13) V případě absence dosahující 30 % a více v daném předmětu je učitel povinen odpovědně zvážit, bude-li žáka klasifikovat v řádném termínu. Přihlíží přitom k výši absence, k jejímu období, k žákově nepřítomnosti při psaní písemných prací apod.

(14) Pokud žák neodevzdá zadanou práci v určeném termínu, nebo se prokáže, že odevzdaná práce nebo její část je plagiátem, je hodnocena nedostatečně.

(15) Žák má právo, aby při dílčí klasifikaci i celkovém hodnocení byla zohledněna doporučení a omezení stanovená pedagogicko-psychologickou poradnou, odborným lékařem či specializovaným odborným pracovištěm. Tuto skutečnost musí doložit bezprostředně po jejím vzniku v písemné podobě třídnímu učiteli, případně dalším vyučujícím. Pokud není v písemném doporučení nebo omezení stanovena doba jeho trvání, považuje se za platné nejdéle 1 kalendářní rok.

Neklasifikování žáka
§14

(1) Nelze-li žáka hodnotit na konci 1. pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za 1. pololetí bylo provedeno nejpozději do dvou měsíců po skončení 1. pololetí. Není-li možné žáka hodnotit ani v náhradním termínu, žák se za 1. pololetí nehodnotí (na vysvědčení u daného předmětu bude uvedeno "nehodnocen"). V tomto případě pak bude zvládnutí učiva 1. pololetí žákem součástí hodnocení za 2. pololetí.

(2) Nelze-li žáka hodnotit na konci 2. pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za 2. pololetí bylo provedeno nejpozději do konce září následujícího školního roku (do doby hodnocení navštěvuje žák nejbližší vyšší ročník). Není-li žák hodnocen ani v tomto termínu, neprospěl.

Pochybnosti o správnosti hodnocení
§ 15

(1) Má-li zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka pochybnosti o správnosti hodnocení na konci 1. nebo 2. pololetí, může do 3 pracovních dnů ode dne, kdy se o hodnocení prokazatelně dozvěděl, nejpozději však do 3 pracovních dnů od vydání vysvědčení, požádat ředitele školy o komisionální přezkoušení žáka.

(2) Komisionální přezkoušení se koná nejpozději do 14 dnů od doručení žádosti nebo v termínu dohodnutém se zletilým žákem nebo zákonným zástupcem nezletilého žáka.

(3) Konání komisionálního přezkoušení v případě pochybnosti o správnosti hodnocení nezbavuje žáka práva na případné konání opravné zkoušky z daného předmětu a opačně.

Komisionální zkoušky
§16

(1) Komisionální zkoušku koná žák v těchto případech:

a) koná-li opravnou zkoušku,

b) požádá-li zletilý žák nebo zákonný zástupce nezletilého žáka o jeho komisionální přezkoušení z důvodu pochybnosti o správnosti hodnocení,

c) zjistí-li ředitel školy, že vyučující porušil pravidla hodnocení.

(2) V případech b), c) může být žák v příslušném pololetí z daného předmětu komisionálně zkoušen pouze jednou.

(3) Komisionální zkoušku může žák v jednom dni konat nejvýše jednu.

(4) Předsedou komise je ředitel školy (v případě, že je zkoušejícím, jmenuje předsedu OŠMS KÚ Vysočina) nebo jím pověřený učitel. Komise je nejméně tříčlenná, členy jmenuje ředitel školy.

Opravné zkoušky
§ 17

(1) Žák, který na konci 2. pololetí neprospěl nejvýše ze dvou povinných předmětů, koná z těchto předmětů opravnou komisionální zkoušku nejpozději do konce příslušného školního roku (31. 08.) v termínu stanoveném ředitelem školy.

(2) V jednom dni lze konat pouze jednu opravnou zkoušku.

(3) Žák, který nevykoná opravnou zkoušku úspěšně nebo se k jejímu konání nedostaví, neprospěl. Ze závažných důvodů může ředitel školy žákovi stanovit náhradní termín opravné zkoušky nejpozději do konce září následujícího školního roku.

Opakování ročníku
§ 18

(1) Žák, který splnil povinnou školní docházku a na konci druhého pololetí byl hodnocen nedostatečně z více než dvou povinných předmětů nebo nemohl být hodnocen nebo neprospěl, může podat písemnou žádost o opakování ročníku. Součástí žádosti zákonného zástupce nezletilého žáka je souhlas žáka.

(2) Žák, který plní povinnou školní docházku (na nižším stupni osmiletého gymnázia), v těchto případech opakuje ročník vždy, pokud není převeden do odpovídajícího ročníku ZŠ se souhlasem ředitele této školy (viz. § 39 zákona č. 561/2004 Sb.)

Individuální vzdělávací plán
§ 19

(1) Ředitel školy může na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení povolit nezletilému žákovi se speciálními vzdělávacímu potřebami nebo s mimořádným nadáním na žádost zákonného zástupce (u zletilého žáka na vlastní žádost) vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu.

(2) Žákům vyššího stupně osmiletého gymnázia a čtyřletého gymnázia lze na základě posouzení žádosti ředitelem školy povolit tento plán i z jiných závažných důvodů.

Ukončování středního vzdělávání
§ 20

Vzdělávání se ukončuje maturitní zkouškou. Dokladem o dosažení středního vzdělání s maturitní zkouškou je vysvědčení o maturitní zkoušce.

Závěrečná ustanovení
§ 21

(1) Třídní učitel seznámí žáky své třídy se školním řádem první den jejich docházky do gymnázia. Žák potvrdí skutečnost, že byl se školním řádem seznámen, svým podpisem. Stejným způsobem třídní učitel postupuje i při změnách školního řádu v průběhu studia.

(2) Školní řád nabývá účinnost dnem, kdy je podepsán předsedou či místopředsedou školské rady a ředitelem školy.

(3) Změny a doplňky tohoto školního řádu budou vydávány písemně vždy po projednání pedagogickou radou a schválení školskou radou.

(4) Školní řád je zveřejněn na webových stránkách školy www.ghb.cz, dále je dostupný v kanceláři školy a ve sborovně.


V Havlíčkově Brodě dne 16. ledna 2007

Mgr. Milan Novák, v.r.
ředitel Havlíčkova gymnázia
Mgr. Romana Suchá, v.r.
předsedkyně školské rady

svislá čára
Gymnázium Havlíčkův Brod
Štáflova 2063
580 01 Havlíčkův Brod
tel. 569 669 330
ghb@ghb.cz

Zřizovatel školy:
Logo Kraje Vysočina

© Copyright GHB 2023 | webmaster Mgr. Jiří Rojka | design webu Tomáš Koťara