Vítejte na webu Gymnázia Havlíčkův Brod
- formujeme zdravě kritické a sebevědomé osobnosti ve vstřícném a tvůrčím prostředí
- výsledky studentů nás řadí ke školám, na které je spolehnutí
- fungujeme 288 let, máme na co navazovat
Gymnázium Havlíčkův Brod otevírá pro školní rok 2024/2025 dvě třídy čtyřletého cyklu (60 uchazečů z 9. tříd) a jednu třídu osmiletého cyklu (30 uchazečů z 5. tříd). Čtěte více o průběhu přijímacího řízení nebo se vydejte na virtuální prohlídku školy.
ČJ - rozbor - G4 - přijímací zkoušky 2009/2010
1. kolo, 22. 4. 2010
1. kolo, 22. 4. 2010
Text:
Zvědavý Petr pozoroval kamarády, jak lovili malé okounky, kteří se mrštně míhali ve vodě, a nikdo z chlapců si ani nevšiml, že se slunce schovalo za mraky a blíží se bouřka.
Úkoly:
1) Určete počet vět v souvětí _____________________
2) 3. větu nahraďte větným členem
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
3) Vypište z textu vedlejší věty v pořadí, v jakém jdou po sobě, a určete jejich druh
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
4) Vypište věty hlavní. Jaký je mezi nimi významový poměr?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
5) Ve 4. větě vyhledejte podmět a určete, jakým slovním druhem je vyjádřen.
________________________________________________________________________
6) Napište
a) synonyma ke slovům: mrštně, míhali, kamarádi __________________________
________________________________________________________________________
b) antonyma ke slovům: malé, blíží se, nikdo _______________________________
________________________________________________________________________
7) Napište 5 slov příbuzných se slovy voda a schovat a vysvětlete, jakým způsobem a z jakého slova byla utvořena..
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
8) Určete slovesný vid u sloves: pozorovat, lovit, všimnout si, blížit se a vytvořte jejich vidovou dvojici. Uvedená slovesa zařaď do třídy a napiš u nich vzor.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Vytvořte 3. osobu množného čísla času minulého způsobu podmiňovacího od slovesa
míhat se.
9) Následující větu rozeberte na větné členy:
Před pravidelným zasedáním Poslanecké sněmovny se sejdou předsedové koaličních stran k projednání dalšího společného postupu.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
10) Co je to metafora? Uveďte příklad.
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
11) Pokuste se ve třech větách načrtnout obsah následujícího textu. Co se dá říci o jeho formě?
Ty oči, k nimž se vroucně vracela,
má píseň: paže, ruce, nožka malá,
ta tvář, jež od davu mě dělívala,
až změnila mou mysl docela,
vlas, který linul zlato do čela,
ústa, v nichž úsměv archandělský sálá,
jímž pokaždé se země rájem stala...
To vše je už jen hrstka popela.
A jen já bídný trapně dále žiji,
na moři sám, bez milovaných hvězd,
loď bez kormidla, do níž vichry bijí.
O lásce sladké dozpíváno jest,
vyprahl pramen známých melodií.
A loutnu svou mám už jen pro bolest.
© Copyright GHB 2023 | webmaster Mgr. Jiří Rojka | design webu Tomáš Koťara