Smetana ve výuce v mnoha podobách

Autor: Daniela Hamaričová <hamaricova(at)ghb.cz>, Téma: Hudební výchova, Vydáno dne: 04. 04. 2024

Od pondělí 4. března 2024 jsme si denně připomínali kulaté výročí našeho slavného studenta. Kterého? No přeci Bedřicha Smetany. Vždyť na našem gymnáziu v letech 1836 až 1839 studoval. A dokonce s velmi dobrým výsledkem. Proto jsme se rozhodli, že jeho 200. výročí narození řádně oslavíme.

Od pondělí 4. března 2024 jsme si denně připomínali kulaté výročí našeho slavného studenta. Kterého? No přeci Bedřicha Smetany. Vždyť na našem gymnáziu v letech 1836 až 1839 studoval. A dokonce s velmi dobrým výsledkem. Proto jsme se rozhodli, že jeho 200.výročí narození řádně oslavíme. A jak? Každá třída po svém.


Prima

Pomocí délky not jsme zjišťovali téma hodiny.
Čtyřsměrkou jsme objevili tance, které Smetana využil ve svých skladbách.
Podle hudebních a nehudebních značek jsme vyluštili názvy oper B. Smetany.
Kresbou jsme obrazili symfonické básně Vltava a Šárka (vystaveny v hudebně).
Jeden ze studentů složil báseň Lest na motivy symfonické básně Šárka.

Sekunda

Pochutnali jsme si na smetanových dortech. Jeden byl se šachovnicí (Smetana hrál rád šachy), druhý byl dvoupatrový s vyobrazením Vltavy. .
Zjistili jsme, jak chutnají Smetanovy oblíbené škubánky s mákem, které nám ještě jako připomínka zbyly v háčkované podobě. Potěšily nás i výborné perníčky s hudební tématikou. .
Svou zručnost chlapci ukázali, když vyrobili šachovnici s vlastními dřevěnými figurkami. .
Nechyběli ani kvízy na téma B. Smetana.

Tercie

Pochutnali jsme si na smetanových ovocných dortech.
Zahráli jsme si pexeso na téma: Život, dílo a osobnosti spojené s B. Smetanou. .
Pomocí 3D tiskárny vznikl kachlíček s podobiznou B. Smetany.
Vyslechli jsme si remix Smetanovy Vltavy.
Vystavili kresbu tužkou: Portrét B. Smetany.
Součástí hodiny byly i kvízy a kahooty na Smetanovské téma.

Kvarta

V podání houslí jsme se zaposlouchali do hlavního tématu symfonické básně Z českých luhů a hájů a ukolébavky z opery Hubička Letěla bělounká holubička.
Ochutnali škubánky s mákem, smetanovou bábovku a muffiny.
Vystavili koláž B. Smetana.
Zhlédli jsme komiks o životě B. Smetany.
Zahráli jsme si vlastnoručně vyrobenou deskovou hru: Po stopách B. Smetany.

Kvinta

Ozdobili jsme nástěnku mezi hudebnami smetanovskou tématikou.
Pochutnali jsme si na muffinech se smetanou.
Vyslechli jsme si Jiřinkovou polku v podání studenta.
Zahráli jsme si různé kvízy a osmisměrky.

Sexta

Unikali jsme při únikové hře, kterou studenti sami vytvořili.
Zahráli si pexeso B. Smetana.
Vystavili jsme vlastní plakát k opeře Prodaná nevěsta.
Zasoutěžili jsme si při kvízech a kahootech.

1. ročník

Poučili jsme se při prezentaci s řadou sluchových ukázek Smetanových děl.
Pochutnali jsme si na smetanovém dortu.
Zahráli jsme si kahoot, osmisměrku a další kvízy.

2. ročník

Vyluštili jsme osmisměrky, křížovky s tajenkami. Zahráli jsme si kvízy a kahooty.
Nechyběla sladká tečka na konec – perník s nápisem Bedřich Smetana, smetanové kremrole a smetana s ovocem a čokoládou.

Bedřich Smetana 200
Bedřich Smetana 200
Bedřich Smetana 200
Bedřich Smetana 200

Bedřich Smetana 200
Bedřich Smetana 200
Bedřich Smetana 200
Bedřich Smetana 200

Bedřich Smetana 200
Bedřich Smetana 200
Bedřich Smetana 200
Bedřich Smetana 200

Bedřich Smetana 200
Bedřich Smetana 200
Bedřich Smetana 200
Bedřich Smetana 200

Bedřich Smetana 200
Bedřich Smetana 200
Bedřich Smetana 200
Bedřich Smetana 200

Bedřich Smetana 200