Po roce se na našem gymnáziu uskutečnilo školní kolo Ekonomické olympiády, ve které si naši studenti mohli ověřit své znalosti z oblasti ekonomie a ekonomického myšlení. Máte-li zájem, můžete se na testové otázky podívat také vy.
Ekonomická olympiáda se na GHB koná již několik let a výsledkově je určitě na co navazovat. Nejdále se ve školním roce 2019 -20 dostal Pavel Dušátko, který v on-line celostátním kole skončil na dvacátém místě. Omezené možnosti za koronavirové epidemie však zabránily tomu, aby se finále mohl zúčastnit přímo v budově České národní banky v Praze.
V letošním školním kole nakonec s 80% správných odpovědí (20 správných odpovědí z celkových 25 otázek) zvítězili Šimon Hladík a Matěj Mikulič (oba z 8. A).
Na dalších místech se umístili:
3. místo: Tomáš Zvolánek (2.C) 76% (19 správných odpovědí)
4. – 5. místo: Josef Zoubek (3.C) a Ladislav Jelínek (5.A) 60% (15)
6. místo Jakub Jakoubek (6.A) 56% (14)
7. – 8. místo: Marie Doležalová (3.C) a Lukáš Mühlfait (3.C) 52% (13)
9. místo: Radim Kos (2.D) 48% (12)
10. místo: Michal Venc (7.A) 44% (11)
A proč vlastně Ekonomickou olympiádu pořádat? Ekonomie je nedílnou součástí předmětu ZSV, kde je jí věnován necelý školní rok. Daleko důležitější však je, že prostřednictvím ekonomických teorií se studenti prakticky seznamují s tím, jak funguje trh, co si představit pod dnes tolik zmiňovaným pojmem inflace či jakou ekonomickou roli v naší společnosti hrají peníze. Ekonomické znalosti se též dají zužitkovat v občanském životě, kdy mohou pomoci ke zhodnocení různých grafů a statistik, které se dnes ve veřejném prostoru běžně využívají. Obvykle totiž dochází k tomu, že se s ekonomickým daty zachází velmi svévolně a účelově, přičemž se nejednou stává, že údaje jako HDP, výše státního dluhu či již třeba zmiňovaná inflace demagogicky využívá nejedna politická strana ke svému prospěchu.
Chcete-li se podívat na modelové otázky Ekonomické olympiády, podívejte se na vzorový test školního kola s řešením.