Projekt Erasmus+ (téměř) v polovině

Autor: RNDr. Milan Zimpl, Ph.D. <zimpl(at)ghb.cz>, Téma: Erasmus+, Vydáno dne: 30. 05. 2018

Realizace projektu IPSO Facto se dostává do poloviny. Následující článek rekapituluje dosud realizované aktivity v rámci projektu.

S brzkým příchodem letních prázdnin se druhý mezinárodní projekt financovaný Evropskou unií na naší škole (první byl realizován ještě pod názvem Comenius) dostává do své poloviny. Během prvních deseti měsíců došlo ke třem setkáním, při nichž se vyřešily tři projektové úkoly.

Do projektu Erasmus+ pro roky 2017 – 2019 jsou kromě Gymnázia Havlíčkův Brod zapojeny také Lycée de la Venice Verte z Francie, Mäntsälä Lukio z Finska a Istituto d´Istruzione Superiore E. Fermi z Itálie. Za českou stranu se projektu účastní dva učitelé a 18 vybraných studentů.

Během prvního roku byl realizován tento harmonogram: 

září 2017
Úvodního setkání v italském Catanzaro Lido se účastnili dva učitelé našeho gymnázia – Mgr. Libor Toman a RNDr. Milan Zimpl, Ph. D. Během pětidenního pobytu byly naplánovány projektové aktivity, konkrétně kdy dojde k dalším setkáním samotných učitelů, kdy se budou potkávat studenti zapojení do projektu a jaké výstupy je nutno během dvou let vypracovat, aby byla naplněna kritéria daná národní agenturou. 
Již na úvodním mítinku se ukázaly výrazné kulturní rozdíly, které mohou být výhodou (obohacením) i nevýhodou (překážkou) při vzájemné komunikaci a při dosahování vytyčených cílů. Kupříkladu italská strana projevila neuvěřitelnou pohostinnost a vstřícnost, která ovšem byla vždy vyvážena pomalejším pracovním tempem a problémem s dochvilností.

leden 2018
První skupinka našich studentů odcestovala na jih Itálie již hned na začátku nového kalendářního roku. Hlavním přínosem tzv. mobility bylo bezesporu poznání jiné kultury a mentality. Český člověk má obvykle představu, že naše školství je v ledasčem horší než ve většině západní Evropy. Zoufá si, že náš vzdělávací systém je nemoderní, podfinancovaný a nevýkonný, že studenti, kteří vyjdou střední školu, toho příliš neumí a pokud ano, tak rozhodně nejsou vybaveni praktickými dovednostmi, jako jsou jazyky či orientace v běžném životě. Návštěva školy v Catanzaru a seznámení se s jejími studenty našim výletníkům ukázal, že při srovnání si minimálně nevedeme vůbec špatně. 
Naše studenty (viz texty, které o návštěvě napsali) až pobouřil nepříliš vřelý vztah k práci a nízká úroveň jazykových dovedností. Podobně jako učitelé z prvního setkání si však dodnes jistě zavzpomínají na nefalšovanou vlídnost a pohostinnost, která uzavřené české duši ne vždy zrovna sedí. České republiky se naše výprava vracela s vyšším sebevědomím i větším společensko-kulturním rozhledem. A to je možná tím největším přínosem projektu.

duben 2018
Další setkání studentů a učitelů se dle plánu uskutečnilo v České republice. Zhruba týdennímu programu předcházely doslova hodiny příprav. Výsledný soubor aktivit nakonec možná nevypadal nijak složitě, přesto objednávání, zařizování a hlavně financování celé akce není nijak jednoduchou záležitostí. V dalším článku na školním webu můžete v referátech našich studentů zjistit, zda tento týden v ČR byl po organizační stránce dobře zařízený a zda se nám vše podařilo, jak jsme si předsevzali. Za přípravný tým mohu říci, že pár chybiček se vloudilo, ovšem celkový dojem zůstává dobrý. 
Především se nám až na několik výjimek podařilo dodržet naplánovaný harmonogram, vypracovat výstupy a studentům a učitelům ukázat rozmanitost České republiky, která se nevyčerpává pouze naším hlavním městem. Italové, Francouzi a Finové tak mohli vidět, že již dávno nejsme tím komunistickým skanzenem, kterým jsme byli po pádu totalitního režimu. Rozhodně jsme to neudělali tak, že bychom jim ukazovali pomyslné Potěmkinovy vesnice. Kromě Prahy jsme je také ve dvou provedeních vzali na český venkov. Ve všech případech jsme se je snažili zbavit různých stereotypních představ, které o naší zemi v zahraničí panují. Naši cizinci mohli vidět, že jsme standardní zemí, ve které je bezpečno a kde životní úroveň je prakticky srovnatelná. Tyto skutečnosti zde vypisuji proto, že nám mnohokráte ukázali své zkreslené představy, jež bylo nutno korigovat. Opět, od toho tu takové projekty jsou.

Projekt sice během letních měsíců přechází do stavu hibernace, avšak po prázdninách se znovu rozjede naplno. Na programu ve zbytku roku je setkání učitelů ve Francii a střetnutí učitelů a studentů ve Finsku.