Exkurze do science centra Vida!

Autor: Mgr. Václav Vydlák <vvydlak(at)email.cz>, Téma: Fyzika, Vydáno dne: 05. 11. 2017

25. října 2017 proběhla výběrová exkurze do science centra Vida! v Brně. 



25. října 2017 proběhla výběrová exkurze předmětové komise fyziky do science centra Vida! v Brně. S jejím průběhem se můžete seznámit díky fotografiím a textům přímých účastníků akce. 

 

 

Ve středu 25. 10. 2017 se skupinka studentů z řad našeho gymnázia vypravila do zábavního, vědeckého parku VIDA! v Brně.  
Z vlakového nádraží v Havlíčkově Brodě jsme všichni společně vyjeli rychlíkem směr Brno.  Cesta nám utekla jako voda a za 90 minut jsme byli na brněnském nádraží. Z nádraží jsme se vypravili tramvají k zastávce brněnského výstaviště, která byla už pouhých 500 metrů od našeho cíle. 
Ve VIDA! parku jsme si odložili věci v šatně, rozdali si vstupenky a vyrazili vstříc novým objevům. Po spatření prvních exponátů nám spadla čelist, a to jsme byli pouze na začátku. Komplex VIDA! park na ploše 5000 m2 umožňuje účastníkům vidět a na vlastní kůži vyzkoušet přes 170 interaktivních exponátů, které jsou rozděleny do 4 tematických celků: planeta, civilizace, člověk a mikrosvět. Expozice není jednostranně zaměřena, aby si každý přišel na to své. Věkové hranice v parku nejsou omezeny. 
V půl jedenácté jsme se zúčastnili divadelní show, kterou si pro nás připravil pan Ucho. Show byla velice zajímavá, z fyzikálního hlediska nám byly představeny jevy rezonance, frekvence zvuku, rezonanční vlna, podvodní mikrofon a mnoho dalších. Po této atrakci jsme se vydali vstříc novým zkušenostem a expozicím, ve kterých jsme si oprášili své dovednosti nebo si vyzkoušeli své teoretické vědomosti v praxi. 
Mnohé z nás zaujaly exponáty, které se týkaly člověka, jako například struktura DNA, replikace DNA, transkripce, translace, dále rozdíl mezi rostlinnou a živočišnou buňkou, fotosyntéza nebo kurz první pomoci.
Velkou pozornost budilo i televizní studio pro předpověď počasí s předvedením metody klíčování. Díky tomu jsme si mohli na vlastní kůži vyzkoušet něco málo z práce televizních moderátorek. 
Po první části individuální prohlídky expozice jsme se ve 12:30 přesunuli do místnosti, ve které pro nás byla připravena tzv „úniková hra“. Na hru jsme měli 60 minut. Abychom se dostali z uzavřené temné místnosti, museli jsme překonat 13 problémů. Čekal nás adrenalin v podobě fyzikálních a chemických úkolů. Díky našim vědomostem, zkušenostem, využití logiky i selského rozumu a vzájemné spolupráci se nám podařilo všechny úkoly rozluštit v časovém limitu a včas „uniknout a zachránit se“. Při závěrečném vyhodnocení hry s jejími tvůrci jsme se mimo jiné dozvěděli, že jsme první skupina, která hru úspěšně dokončila.
  Po hře jsme si došli na předem objednaný oběd a pak pokračovali v individuální prohlídce expozice. 
Po 16. hodině jsme nastoupili do vlaku. Cestou jsme vstřebávali dojmy, kterých jsme byli všichni plní. Na nádraží v Havlíčkově Brodě jsme se rozloučili a popřáli si hezké podzimní prázdniny.

Tereza Škarydová, 4. D


Ve středu ráno, den před podzimními prázdninami, jsme se vydali do science centra Vida! v Brně. Sraz jsme měli v 7:50 na nádraží v Havlíčkově Brodě. Ve vlaku jsme měli rezervovaná místa, takže jsme si byli jistí, že budeme sedět pohromadě. 
V Brně jsme vystoupili na hlavním nádraží, ze kterého jsme podchodem došli až k tramvajové zastávce. Tramvají, jak Brňáci říkají šalinou, číslo 1, jsme jeli na zastávku Výstaviště hlavní vchod. Zbytek cesty jsme šli pěšky.
Science centrum Vida! z venku nevypadalo nějak zvláštně, to pravé „Wow“, to pravé překvapení, nastalo až uvnitř. Jako první nás ohromily červené pohodlné sedačky a také část atrakcí, které byly vidět za turnikety. Odložili jsme si věci do šaten a vstoupili do velkého prostoru, kde byla instalována řada zajímavých exponátů (např. důkaz Pythagorovy věty, studio pro předpověď počasí s  tzv. klíčováním, simulace činnosti lidského srdce, horkovzdušné balóny, termokamera, …).
O půl jedenácté jsme zamířili na science show, která se týkala zvuku. Celou show nás prováděl Mistr Ucho. Názorně nám vysvětlil problematiku vzniku, šíření a vnímání zvuku, prozkoumali jsme různé zvuky podle frekvence a vyzkoušeli si několik pokusů „na vlastní uši“. 
Po půlhodinové show následovala individuální prohlídka centra. Asi nejvíce nás zaujala tzv. pračka, uzavřený kruhový prostor s rotující podlahou – ideální model neinerciální vztažné soustavy pro testování setrvačné odstředivé síly. 
O půl jedné jsme měli sraz a vydali se řešit únikovou hru do zvláštní místnosti. Místnost byla úplně temná, na začátku jsme si přečetli organizační pokyny, rozdělili se do skupin a šli jsme řešit. Úkolů bylo 13. Mezi úkoly bylo např. určení chutí šumivých nápojů, porovnávání hmotnosti nebo rozpoznání textu pomocí infračerveného záření našich mobilů. Asi čtvrt hodiny před koncem jsme si uvědomili, že bychom si měli zkontrolovat odpovědi a zadat je do počítače. Toho se ujal Vojta. Po správném zadání odpovědí nám počítač zobrazil hádanku. Jejím vyřešením jsme získali číselný kód, kterým jsme otevřeli únikový východ z místnosti. 
Po hře nastala menší diskuzní část, kde jsme se dozvěděli, že jsme byli první, kteří se dostali ven. Tato informace nám udělala velkou radost. Mluvili jsme o dobrých a špatných krocích, které jsme při řešení jednotlivých problémů udělali. Důraz byl kladený na týmovou spolupráci, ke které jsme se dopracovali teprve v průběhu hry. Bez ní bychom se ven včas nedostali. 
Po únikové hře jsme šli na oběd, poté jsme měli ještě krátký rozchod v centru. Okolo půl čtvrté jsme odcházeli z centra na tramvaj, která nás odvezla na nádraží. Při zpáteční cestě jsme vzpomínali na krásný zážitek a přemýšleli, jak si užijeme nadcházející podzimní prázdniny.

Vanda Vacková, 2. D



Exkurze se mi velmi líbila. Krásné prostředí, dobrá organizace, skvělé
expozice a skvělí lidé. Doporučoval bych všem, co mají zájem o přírodní
vědy, aby alespoň jednou navštívili Vidu! Úniková hra, kde jsme museli
zapojit mozky a fakt zamakat byla super. Velmi doporučuji. 
Děkuji všem. Podobnou akci bych si v budoucnu velmi rád zopakoval.

Vojtěch Kučera, 6. A