Světový bronz Matěje Mezery

Autor: PhDr. Hynek Bouchal, Ph.D. <bouchal(at)ghb.cz>, Téma: Olympiády a soutěže, Vydáno dne: 03. 08. 2017

Matěj Mezera fenomenálním způsobem završil jak své studium na Gymnáziu Havlíčkův Brod, tak úspěšné tažení středoškolskými matematickými a přírodovědnými soutěžemi a na 48. ročníku Mezinárodní fyzikální olympiády obdržel bronzovou medaili. 



Matěj Mezera fenomenálním způsobem završil jak své studium na Gymnáziu Havlíčkův Brod, tak úspěšné tažení středoškolskými matematickými a přírodovědnými soutěžemi a na 48. ročníku Mezinárodní fyzikální olympiády obdržel bronzovou medaili.

Protože nás Matějův úspěch mimořádně potěšil a byli jsme zvědavi na jeho zkušenosti z mezinárodního kola soutěže, sešli jsme se v kavárně, kde se s námi Matěj podělil nejen o zážitky, ale předvedl nám též fotografie z akce, diplom i samotnou medaili. Vše, co lze z tohoto setkání sdílet, zprostředkováváme prostřednictvím tohoto článku milým čtenářům – skrze fotografie i skrze slovo.

 Matěj vyprávěl o svých zážitcích z návštěvy exotické kultury. Jen cesta do indonéské Yogyakarty mu zabrala 28 hodin času. Během pobytu se seznámil s indonéským venkovem, mohl si vyzkoušet pěstování rýže, navštívil posvátná místa hinduistická i budhistická, vyfotil se s místním zástupcem sultána, projel se zdejším linkovým autobusem, jenž měl díry v podlaze a jehož dveře po celou dobu přidržoval jeden z cestujících.

Středem Matějova zájmu byla pochopitelně samotná soutěž, i když i zde se dostala ke slovu místní exotika a kulturní kolorit, a to především tehdy, když musel společně s ostatními účastníky pět hodin čekat na zahájení soutěže v neútulném prostoru bez jediné židle či lavice. Organizátoři totiž neměli přeložené znění úloh do těch správných jazyků, překlady řešili na poslední chvíli a nakonec soutěžícím oznámili, že mají přijít až druhý den.

Pak už se Matěj mohl soustředit na soutěž samotnou. Na jejím začátku musel odevzdat veškerou elektroniku včetně mobilního telefonu, aby se nemohl spojit s nikým, kdo by mu pomohl s řešením úkolů, zároveň mu byl přidělen hlídač – průvodce, který obstarával veškerou komunikaci s vnějším světem, dokonce i na toaletu provázeli soutěžící borce organizátoři. Soutěž samotná sestávala ze dvou úloh praktických – experimentálních a tří teoretických, na vyřešení měli účastníci celkem pět hodin. Zatímco třídní profesorku a matematičku Zuzanu Šimůnkovou a fyzikáře Václava Vydláka zajímal především obsah všech úloh, moje maličkost se starala o technické a organizační zabezpečení soutěže. Neprohlédnutelné kukaně na lavici každého z účastníků, jež můžete vidět na fotografiích, jsou například zajímavou inspirací pro to, jak vyřešit organizaci běžného písemného zkoušení na brodském gymnáziu J

Matěj zvládl své úlohy excelentně, svědčí o tom diplom i medaile, o nichž byla řeč výše. Je třeba dodat, že Matěj so dostal mezi 390 finalistů z 86 zemí. Soutěžící obdrželi celkem 64 zlatých medailí, 71 stříbrných a 102 bronzových. Rozdíly mezi jednotlivými pořadími činily často jen několik desetin bodu.

Nezbývá než Matějovi poděkovat za úžasnou reprezentaci školy, Kraje Vysočina i České republiky a popřát mu stejně úspěšné studium vysokoškolské i následnou profesní kariéru.

mezera
mezera
mezera
mezera
mezera
mezera
mezera
mezera
mezera
mezera
mezera
mezera
mezera
mezera
mezera
mezera
mezera
mezera