Studenti malovali „podle Medka“

Autor: PhDr. Hynek Bouchal, Ph.D. <bouchal(at)ghb.cz>, Téma: Informace, Vydáno dne: 08. 04. 2008

Pod vedením Dana Korába se studenti (kvarty A, B) našeho gymnázia po dobu dvou měsíců intenzivně věnovali malbě. Velkou inspirací jim byla tvorba českého malíře Mikuláše Medka.

Pod vedením Dana Korába se studenti (kvarty A, B) našeho gymnázia po dobu dvou měsíců intenzivně věnovali malbě. Velkou inspirací jim byla tvorba českého malíře Mikuláše Medka, představená v hodinách vv, ve volitelném předmětu-dějiny umění, a především zhmotnělá zážitkem ze shlédnuté výstavy v Galerii Vysočiny Jihlava (Mikuláš Medek a Emila Medková Souvislosti, v galerii se nám věnovali, shlédli působivý film České televize v režii A. Kisila z roku 2003 "Nemaluji, své obrazy dávím"). Informelní část tvorby Mikuláše Medka jsme také vepsali do inspiračního štítu letošního uměleckého kurzu v Žirovnici, kde jsou tématem struktury.

Ateliér výtvarné výchovy naší školy se tak proměnil ve výtvarnou dílnu, kde se míchaly z pigmentů a disperze vlastní akrylové barvy, využívaly pryskyřičné struktury, sprej, kašírování i průsvitné lazury; zkrátka vše co nám nabídla moderní technika akrylu. Vedeni Medkovou ideou ze 70. let, že obraz je záznamem-otiskem události a stává se jeho zvěčnělou živou tkání, „otiskli“ studenti do malířské hmoty různé silné události a okamžiky své doby. A tak valící se „tsunami, tornáda, bahnotoky, nehody křivící tvář, ostnaté symboly válek a totalit" sestavily silnou výstavu malířských pomníků-plastik, nahmataných smrtí.

Studenti se, stejně jako malíř Medek, vrhli s vervou téměř expresívní do tvorby, a přesto, že jsou zatím prosti „tíhy existence a alkoholů života“ i medkovských stabilizovaných podob bytí, svou tvorbu prožili. A přežili.

Výsledky své práce zasíláme také k náhledu galerii Vysočiny jako poděkování i zajímavou souvislost.

medek
medek2